About - horoskop
Det var som at læse sit horoskop og følelsen af total genkendelse. Det var nogle tilfældige fotokopier i en bunke uden kilde eller afsender, løsrevet fra enhver sammenhæng. Forskellige teksttyper og kopier klippet sammen. Tekster om det karakteristiske ved stedspecifikke kunstneres arbejdsmetode. Ikke ved kunsten som sådan, men kunstneren. Måske er tekster om kunstnere og kunstneres about-tekster bare en slags horoskoper? Som sådan defineret som dumme, men fulde af genkendelse og håb for fremtiden?
Anyways – vi trænger til nye stjernetegn, fremtidsudsigelser og varsler, og alle der føler sig genkendt er velkomne i mit horoskop: Stedsspecifik i ascendanten. Samleren er mit stjernetegn. Født i hverdagens vrimmel
-Du der arbejder med en stedsrelateret praksis, vil aktivt være involveret i stedet som en del af processen med at lave værket. Det går meget længere end at placere kunst på usædvanlige steder: Det handler om at arbejde med et steds samlede miljø.
-Selve fremstillingen skal være følsom og i stand til at reagere på nye opdagelser og uventede vanskeligheder. Du kan simpelthen ikke have fuld kontrol over situationen. Fleksibilitet er afgørende, selvom det på papiret kan virke som upræcison. -Du skal være åben overfor spontanitet og forandring.
Du er interesseret i, hvad der sker, hvad der er sket, i stedet. At arbejde på denne måde indebærer at stille spørgsmålstegn ved, muligvis afvise, ironien og den "seje" relativisme af visse stammer i samtidskunsten. Du kan ikke undgå at komme i kontakt med sociale, økonomiske og kulturelle realiteter i løbet af den kreative proces.
Du kommer ikke nødvendigvis med nogen direkte kommentar eller "fortæller" publikum, hvad de skal tænke, men inviterer dem i stedet til at engagere sig i det meget virkelige forhold mellem sted og værk og inviterer dem til at drage deres egne konklusioner.
-Du kan godt lide nomadeprincippet i dit liv og arbejde.
-Du har en bevidsthed ikke kun om tid, men om forandring og flux og det er selve grundlaget. Forskellige oplevelser af tid og forandring krydser hinanden: historisk tid (den levede oplevelse af stedet); materiale tid (de anvendte materialer); erfaringstid (den faktiske periode for interventionen).
Du der arbejder stedsrelateret kæmper med eksistentielle forestillinger om fragmenter og tid. De bevæger sig over hele verden fra sted til sted, som arkæologer, afdækker minder, historier, finder og renser affald. Bringer menneskeliv tilbage i efterladte tomrum, sætter tingene sammen igen.
-Du vælger en stedsspecifik praksis for at give værket en kontekst, hvor betydningen bliver til i samspil med omgivelserne. Der sker en forskydning i fokus fra selve værket til stedet.
-Du med en stedsrelateret praksis ønsker, at beskueren skal være bevidst om sin egen tilstedeværelse som fysisk forankret krop sammen med kunstværkerne.
-Du med en stedsrelateret praksis, bruger uforholdsmæssig meget tid på at søge midler i alle slags fonde. Du vil opleve forhindringer på din vej. Dokumentation vil være er en vigtig del af værket, da værkerne ofte ligger udenfor kunstcentre og alfarvej. Du vil komme mærkelige steder hen.